Nieuwsbrieven

Mei_2022

Nieuwsbrief maart 2024

Computervaardigheid-Tijd op maat

We zijn uitermate fier om aan te kondigen dat de functionaliteit 'Computervaardigheid - Tijd op Maat' beschikbaar is! Deze revolutionaire functie werd vorige week al met groot succes getest en gedemonstreerd op de SETT-beurs.

Calcupal ambassadeur 2024
Wij benoemen Wendy Van der Sype tot onze ambassadeur voor 2024 vanwege haar uitzonderlijke inspanningen voor de educatieve visie, vooral op het gebied van rekenfeiten.


Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Mei_2022

Nieuwsbrief januari 2024 - tijdmetingen

Tijdmetingen als meerwaarde
Hoe benut je de tijdmetingen van Calcupal om een positieve benadering van rekenfeitenkennis te bevorderen?
In het basisonderwijs is het cruciaal dat leerlingen niet alleen de basisrekenkundige bewerkingen begrijpen, maar deze ook snel en automatisch kunnen oplossen.

Eenmalige importdienst
Met veel toewijding ondersteunen we onze klanten om de opstart van onze applicatie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Voor scholen en leerkrachten bieden we de eenmalige import van alle leerlingen aan.


Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

SETT

Nieuwsbrief december 2023 - SETT beurs 2024

Claim je gratis tickets voor de SETT onderwijsbeurs
Op woensdag 28 en donderdag 29 februari 2024 nodigen we je van harte uit om ons te komen bezoeken tijdens Sett in de Nekkerhal in Mechelen!
KLIK HIER VOOR JE GRATIS TICKETS

Hoe onthoud je rekenfeiten?
Neurale netwerken en sterke associaties blijken de sleutel te zijn tot effectieve automatisatie van rekenfeiten.

Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Mei_2022

Nieuwsbrief oktober 2023

Workshop op aanvraag
Onze workshops zijn erop gericht basisinformatie te geven over rekenfeitenkennis en het gebruik van de rekenfeiten webapplicatie.

Succesverhalen
We vatten enkele succesverhalen en positieve feedback met betrekking tot het gebruik van onze applicatie in Vlaamse scholen samen.

Ouderbetrokkenheid
Om de ouderbetrokkenheid te verbeteren, staan er nieuwe standaardbrieven om aan ouders mee te geven online beschikbaar op onze website.

Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Mei_2022

Nieuwsbrief augustus 2023

Leerlingen- of cliëntenbestand aanpassen
Als een nieuw schooljaar begint, krijg je te maken met nieuwe cliënten en leerlingen terwijl anderen je groep verlaten. Op de pagina 'Mijn cliënten' of 'Mijn leerlingen' pas je stapsgewijs je cliënten- of leerlingenbestand aan. Elke begeleider organiseert in principe zijn eigen leerlingen- of cliëntenbestand. Ben je begeleider van alle leerlingen, dan kan je de volledige organisatie op je nemen.

Parallellen tussen lezen en rekenen
Er zijn verschillende gelijkenissen tussen het automatiseren van eenvoudige rekenkundige bewerkingen en het aanvankelijk leesproces.

Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Mei_2022

Nieuwsbrief juni 2023

Brugsommen vanuit het geheugen oplossen
Welke rekenopgaven tot rekenfeiten getraind worden, is arbitrair vastgelegd. In sommige culturen zoals bij de Chinezen worden alle optellingen en aftrekkingen tot 100 uit het geheugen opgelost. Zij rekenen dan ook heel efficiënt zonder al te veel beroep te doen op hun werkgeheugen. In Europa oefent men de optellingen en aftrekkingen tot 20 en de maal- en deeltafels.

De proefwerken staan voor de deur
Het kan zinvol zijn om ook tijdens de examenperiode te blijven oefenen op rekenkundige basisbewerkingen. Het beheersen van rekenfeiten is immers een belangrijke basisvaardigheid die men nodig heeft bij het maken van allerlei soorten wiskundige opgaven.


Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Mei_2022

Nieuwsbrief maart 2023 - Procesautomatisering

Je planlast verlagen en iemand autonoom laten werken met Calcupal. Het kan, door het programma het proces van testen en oefenen te laten aansturen.

Wanneer een leerdoel behaald wordt, zal automatisch een volgende test worden aangeboden. Bij het oefenen wordt dezelfde reeks eerst hertest na behalen van 93%.
Het kind volgt zelfstandig een uitgestippeld traject. De begeleider kan het proces opvolgen in zijn account.

Om het didactisch proces bij iemand volledig zelf in handen te nemen, zet je het automatisch testen af. Als begeleider maak je dan handmatig de testen aan en neem je beslissingen rond inhoud, beheersingsniveau en didactische volgorde.


Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Mei_2022

Nieuwsbrief december 2022

Met de diploma's van Calcupal wordt het oefenen leuker, aantrekkelijker en motiverender. Let wel, zet de diploma's in als feedback-instrument en niet als beloning.

Niet alle basisoperaties krijgen evenveel aandacht.
De kennis van de maaltafels wordt het vaakst getest en geoefend (40%).
De splitsingen, optellingen en delingen krijgen niet half zoveel aandacht (16-17%). Opvallend is echter dat slechts 10% van de geteste basisbewerkingen aftrekkingen zijn.Is hier een verklaring voor?


Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Mei_2022

Nieuwsbrief herfst 2022

Rekenen is een stapelvak. Veel problemen worden dan ook veroorzaakt door onvoldoende beheersing of automatisering van de basisvaardigheden.

Als een kind moeite heeft met bepaalde leerstof, ga dan na in welke tussenfase er tekorten zijn. Zoals uit de piramide blijkt, is elke tussenfase een belangrijke opstap naar rekenvaardigheid.


Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Mei_2022

Nieuwsbrief september - ontdek onze workshops

Onze workshop ’Vlotter en accurater rekenen met rekenfeiten’ is een uitermate effectieve manier om tot nieuwe inzichten te komen, draagvlak te creëren of om tot een beslissing te komen.

In de workshop krijg je meer inzicht in het proces en nut van automatiseren. We analyseren de webapplicatie en leren er ook mee werken. Je krijgt oefeningen en tips om problemen bij het automatiseren te herkennen en remediëren. Deze workshop is bij uitstek de plek om geïnspireerd te raken.

Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Mei_2022

Nieuwsbrief augustus

Een goede start is het halve werk. Investeer direct in het begin van het schooljaar in een handige organisatie van je applicatie, oefeningen op maat en een goed contact met de ouders.

Bij het begin van een schooljaar dienen vaak heel wat wijzigingen in het kindprofiel doorgevoerd te worden. Denk hierbij aan hun computervaardigheid of de persoon die hen begeleidt. Dit kan vanaf nu groepsgewijs.

Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Mei_2022

Einde schooljaar

Basisschool Groei wint een jaarlicentie.

Uit al onze bezoekers aan de Tools4Schools beurs kwam basisschool Groei uit Vlamertinge als winnaar uit de bus.

In deze nieuwsbrief lees je ook hoe je je app opgeruimd houdt bij het einde van het schooljaar, maar ook over een kleine prijsaanpassing die we doorvoeren vanaf 1 juli.

Lees hier de nieuwsbrief.

 

 

Tools4Schools

Actueel in Calcupal

Marjolein Brandt, een enthousiaste zorgleerkracht uit Beernem, is Calcupal-ambassadeur van 2022.

Ontdek hoe je een foutenanalyse maakt. Door vervolgens op maat te remediëren, verbeter je de oefenprestaties.

Op de praktijkdag dyscalculie te Sig Gijzegem geven we drie korte workshops over onze webapplicatie


Lees het in deze nieuwsbrief.

 

 

Tools4Schools

Bezoek ons op Tools4Schools en win een jaarlicentie

Op woensdag 6 april 2022 vind je ons op de drukst bezochte onderwijsbeurs van Vlaanderen en dit van 8.30 uur tot 17.00 uur.

Vraag op onze stand een gratis proeflicentie aan en we verlengen je proefperiode tot een maand. Dit is voor jou en je collega's de kans bij uitstek om uitgebreid kennis te maken met de applicatie en met ons. Bovendien maakt iedereen kans om een jaarlicentie te winnen.


Lees het in deze nieuwsbrief.

Bezoek de Tools4schools website.

 

 

Oefenblad

Je klas overzetten naar de nieuwe leerkracht

Het nieuwe schooljaar is het moment om je leerlingen door te schuiven naar de nieuwe klas en de nieuwe leerkracht.

Met de functies 'Klas koppelen' en 'Klas hernoemen' is dit heel eenvoudig.
We leggen je even stap voor stap uit hoe je dit best doet in Calcupal.



Lees het in deze nieuwsbrief.

 

 

Oefenblad

Calcupal inzetten tijdens de corona-dagen

Wij dragen ons steentje bij om de coronamaatregelen wat draaglijker te maken. Testen kunnen normaal gezien enkel afgenomen worden op de locatie waar een licentie actief is. Dit is op school, in de logopediepraktijk, het revalidatiecentrum,...

Echter, de uitzonderlijke maatregelen ten gevolge van de coronacrisis zorgen ervoor dat de meeste kinderen thuis moeten blijven.

Vandaar dat we vanaf vandaag, en dit tot het einde van de coronacrisis, de mogelijkheid bieden om ook thuis de kinderen testen te laten uitvoeren.

Lees het in deze nieuwsbrief.

 

 

Oefenblad

Een nieuw schooljaar

In deze nieuwsbrief:

1. Meerdere begeleiders aan een leerling toewijzen.
2. Je klas doorgeven aan een nieuwe leerkracht.
3. Nieuw: keuze van de deeltafels.

Lees het in deze nieuwsbrief.

 

 

Oefenblad

Een nieuwe therapie-periode

Werk samen met de school. Door meerdere begeleiders aan een cliënt toe te voegen remedieer je efficiënter.

Bij de overgang naar een nieuwe therapeut laten we de cliënten in Calcupal ook mee verhuizen.

Net zoals bij de maaltafels kun je nu ook zelf kiezen welke deeltafels je test en oefent.

Lees het in deze nieuwsbrief.

 

 

Oefenblad

Splitsen en evalueren computervaardigheid

Calcupal kan nu ook gebruikt worden vanaf begin eerste leerjaar. Hiervoor ontwikkelden we de nieuwe functionaliteit 'Splitsen'.

Denk ook aan het regelmatig evalueren of een kind beginner of gevorderd is. Dit is uiterst belangrijk om efficiënt te testen en te oefenen.

Ontdek wie onze ambassadeur van 2019 is.

Lees het in deze nieuwsbrief.

 

 

Oefenblad

Keuze van de maaltafels

Maaltafels waren reeds opgesplitst in grote en kleine factoren.
Diverse methodes worden gebruikt om de tafels aan te leren.
Hierdoor worden ze ook in een verschillende volgorde aangeleerd.
Daarom kunt u zelf kiezen welke tafels u in de test wenst op te nemen en zo de testen mee laten evolueren met de volgorde van aanleren.

Lees in deze nieuwsbrief ook over de nieuwe team admin en de geïntegreerde handleiding.

 

 

Oefenblad

Een nieuw schooljaar

Een nieuw schooljaar betekent dat leerlingen overgaan naar een nieuwe klas en leerkracht. Om niet elke leerling één voor één te moeten transfereren, hebt u in Calcupal tools ter beschikking om dit per klas en dus eenvoudig op te lossen. (Enkel in de onderwijsversie)

Hier leest u hoe u dit best aanpakt.

 

 

Oefenblad

Oefenbladen

We kregen de vraag om de mogelijkheid te voorzien om kinderen te laten oefenen op papier. De probleembewerkingen worden dan ook eens op een andere manier verwerkt.

De fuctionaliteit 'oefenblad' maakt een blad in Excel met daarop enkel de bewerkingen die nog geen rekenfeit zijn en een invulvakje.

Doordat het blad in Excel gemaakt wordt, krijg je als begeleider nog de mogelijkheid om zaken aan te passen, de bewerkingen meerdere keren te kopiëren of cijfers groter of kleiner te maken.

U ontdekt in deze nieuwsbrief ook wie tot Calcupal ambassadeur van 2018 verkozen werd.

Lees het hier in de nieuwsbrief.

 

 

Type test

Leercurves

Wat is de effectiviteit van je aanpak van de rekenfeiten? Op de leercurves kunnen leerdoelen en -tempo in een oogopslag afgelezen worden. Je kunt evalueren of de oefenvorm en -frequentie effectief waren of moeten aangepast worden.


Lees het hier in de nieuwsbrief.

 

 

Type test

Calcupal...connecting people

In deze nieuwsbrief vertellen we hoe leerkrachten, zorgleerkrachten en therapeuten handig de krachten kunnen bundelen door kinderen te connecteren aan meerdere begeleiders.

Lees het hier in de nieuwsbrief.

 

 

Type test

Calcupal tips en hints: oefenvormen

Welke oefenvorm kies je het best na het afnemen van een test ?
Er zijn 3 oefenvormen waaruit je kunt kiezen:
1. Traditioneel oefenen
2. Oefenen met keuze
3. Oefenen met modeling

In deze nieuwsbrief bespreken we kort de verschillende oefenvormen.

Lees het hier in de nieuwsbrief.

 

 

Type test

START TO CALCUPAL

Efficiënt remediëren en automatiseren. Hoe begin je er aan? Deze "Start to Calcupal" nieuwsbrief helpt je snel op weg en legt in enkele eenvoudige stappen uit hoe je de applicatie best gebruikt voor een maximale effectiviteit.

Lees het hier in de nieuwsbrief.